Koronavirüs, MICE sektörünü nasıl etkiliyor?

Dünya’nın neredeyse yarısından fazlasının evine kapandığı, karşılıklı sınırların kapatıldığı, uçuşların durdurulduğu, şehirlerin ve ülkelerin karantina altına alındığı bu krizden, turizm sektörü ve sektörün incisi; nitelikli, gelir grubu yüksek ve tanıtıma önemli derecece katkı sunan misafir profiline hizmet veren MICE endüstrisinin, oldukça yoğun etkilendiğini belirtmeden geçmek mümkün değildir!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                                                       Hüseyin KURT

                                                                                                                                                                                      I-MICE Başkanı

 

                          

Kısa vadede; Haziran ayına kadar gerçekleşmesi planlanan toplantı, eğitim, seminer, yurt içi ve yurt dışı etkinlik ve geziler, festival, kongre ve fuarlar iptal oldu.

Orta vadede Eylül ve sonraki aylara ertelenen organizasyonlar mevcut. Lakin, Eylül ayı ve sonraki ayları karar açısından etkileyecek etkenler; bizde ve dünyada virüsün etkisi ve yayılımı, aşı ve tedavi süreci adına gelecek haberler ve ekonomik destekler olacaktır.

Türkiye Seyahat Acentaları Birliği’nin (TÜRSAB) yapmış olduğu anket çalışmasında MICE alanında Korona Virüs salgını nedeniyle iptallere baktığımızda %75 ve üzeri iptallerin tüm iptallere oranının %49 olduğunu görüyoruz. %50-75 arasındaki iptallerin oranı %10 olmakla birlikte toplamda %50 ve üzeri iptallerin tüm iptallere oranı %59’dur. Kişi sayısı olarak baktığımızda 500 kişiye kadar olan iptallerin %62, 500 – 1.000 kişilik iptallerin %17 ve 1.000 kişi üzeri iptallerin de %21 olduğu görülüyor. IATA’dan (Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği) yapılan açıklamada ikinci çeyrekte talebin % 70 azalacağı, havayollarının ise 60 milyar dolar civarında nakit kaybına uğrayacağı ve havayolları şirketlerinin geçen yıla göre yolcu gelirlerinde % 44 düşüş olacağı belirtilmiştir.

Dünya Turizm Örgütü ise bu sene için Turizm sektöründeki erimenin % 30 – 35 civarında olacağını paylaşmıştır.

Kriz sonrası öncelikli münferit seyahatler, yurt içi tatiller, kültür turları, Outdoor tabanlı etkinlikler, kurum içi ve kurum dışı müşteriye yönelik motivasyon ve teşvik amaçlı yurt içi ve yurt dışı gezilerin  toparlanacağını düşünmekteyiz. İyi ihtimalle Eylül ayı gibi çalışmalarına başlaması halinde ise MICE alanındaki kayıpların 2020 senesi içerisinde % 40-50 civarında olacağını öngörmekteyiz.

Elbette bütün krizlerde olduğu gibi bu krizde de ilk etkilenen ve belki de en geç ayağa kalkacak sektör ve segmentlerin başında geliyoruz. Diğer segmentlerden belirli ölçüde farklı olarak bizim maalesef 2015 yılından itibaren yaşadığımız talihsiz olaylarla birlikte ekonomik olarak yüklendiğimiz küfeler ve aldığımız yaralar bulunmaktadır. Daha bunların sıkıntısını aşamamışken yeni bir krizle baş başayız!

50 civarında sektör paydaşını da içerisinde barındıran, şehir ekonomileri-yan ekonomileri ayakta tutan bu koca eko sistemin destek almadan krizde ayakta kalması veya kriz sonrası hayatını idame ettirmesi oldukça güçtür.

Devletimizin ve ilgili bakanlıklarımızın sahada olan bizlere kulak verip, bunlara yönelik tedbir ve önlemler almaları gerekmektedir.   

•             İstihdamı koruyabilmek ve yetkinliği yüksek çalışanlarımızı işletmemizde tutabilmek adına çalıştırdığımız çalışanlarımız için yıl sonuna kadar asgari ücret tutarındaki maaş ve vergilerin devletimiz tarafından karşılanması beklenmektedir.

•             İşletmelerimizin bozulan nakit akışlarının düzelebilmesi için, uzun vadeli, ‘’ sıfır ‘’ faizli ve teminatsız KGF ve Hazine garantili ilave kredi imkanları ile diğer bankalardan kredi desteklerinin sağlanması ve kredi kullanım koşullarının kolaylaştırılarak sürecin hızlandırılması.

•             İptal edilen organizasyon ve etkinliklerimizde hizmet bedellerinin düşülerek ücretin iade edilmesinin yasal hale getirilmesi adına gerekli düzenlemelerin ivedi yapılması beklenmektedir.

•             İleri tarihlerde gerçekleştirilmesi planlanan fakat yaşadığımız süreç nedeniyle iptal edilen etkinlik ve organizasyonlarla ilgili Havayolu ve otellere (özellikle yurt dışındaki oteller) yapılan ön ödeme veya toplam ödemenin iade edilmesi.

•             MICE segmenti çalışan sektör paydaşlarının en yakın vadede Eylül ayı ve sonraki aylarda faaliyetlerine başlayacakları göz önünde bulundurularak kira, elektrik, su, doğalgaz vb. temel ödemelerimiz adına yardım ve destek talebimiz elzemdir.

•             Ana Nace Kodunda belirtsin/belirtmesin Turizm, Organizasyon ve Etkinlik sektöründe faaliyet gösteren veya bu sektöre tedarik sağlayan şirketlerin kredi borçlarının taksitleri ve faizlerinin, 2020 yılı sonuna kadar ertelenmesi hususunda ivedi yasal adımların atılması beklenmektedir.

•             Tahakkuk eden/edecek SGK, KDV ve Muhtasar tahakkuk ödemelerinin 1 yıl süreyle ertelenmesi, ödemelerin takip eden yıldan itibaren makul bir yapılandırma kapsamında yapılması beklenmektedir. 

•             Kurumlar Vergisi ve Gelir Vergisi tahakkuk ödemelerinin 1 yıl süreyle faizsiz olarak ertelenmesi, ödemelerin takip eden yıldan itibaren makul bir yapılandırma kapsamında yapılması beklenmektedir. 

•             Turizm şirketlerine ait devreden KDV alacaklarının, bu şirketler ile aynı gruba dahil ilişkili şirketlerin vergi ve diğer kamu borçlarından mahsup edilmesinin süratle sağlanması.

Son günlerimizin sürekli sorulan sorusu hiçbir şey eskisi gibi olmayacak mı?

Sonda yazacağımı başta paylaşmak isterim.

İnsan sosyal bir varlıktır! Dokunmak ve dokunulsun ister..

İnsan çabuk unutan bir varlıktır!

Bunları neden mi paylaştım? Kriz çabuk biterse, etkisi ve verdiği hasar ne kadar az olursa insan, hayatına da o ölçüde bazı şeyleri değiştirerek devam eder. Yani büyük ölçüde eski hayatına unutarak (tedbiri elden bırakmadan) ve sosyalleşmeye devam ederek geçirir…

Neler olacağını, değişeceğini, bunların hayatımızda ne denli yer edineceğini virüsün yayılma hızı, vaka sayısı, aşı-tedavi süreci ve ekonomik tedbirler yani destekler belirleyecektir.

Son günlerde Dünya’da olduğu gibi ülkemizde de sektörün nereye evrileceği, bizleri ve hizmet sunduğumuz misafirlerimizi nelerin beklediği hususunda oldukça fazla yorum ve görüş dile getirilmektedir. Tabi sektörde çalışan herkesin buna kafa yorması veya neler değişeceğini öğrenmek ve bilmek istemesi yeni normalin ilk başlangıcı diyebiliriz.

Hiçbir şey eskisi gibi olmayacak mı?

Bunu şöyle yorumlamak gerekmektedir. Virüsün etkisi uzun sürer, dalgalar halinde hayatımızı ve sağlığımızı, dolaylı olarakta ekonomimizi etkilemeye devam ederse ve aşı-tedavi süreci Eylül ve sonrasına kalırsa hayatımıza giren trend topic  kelimeler olan; ‘’ evde kal, izolasyon, sosyal mesafe ‘’ bizim, bırakın iş yaşamını gündelik hayatımızın bir parçası olmaya devam ederse EVET hiçbir şey eskisi gibi olmayacak. 

Kötü senaryodan devam edecek olursak.. Belirli bir süre insanlar uçmak, seyahat etmek, büyük otellerde konaklamak, büyük salonlarda toplantı, konferans, kongre içerisinde olmak, 1 otobüs içerisinde tam kapasite seyahat etmek, bir restaurant içerisinde yan yana masalarda yemek almak, kısacası kalabalık içerisinde olmak istemeyecek. Yani bizim açımızdan anlayacağımız haliyle bir etkinlikte veya organizasyonda olmak istemeyecek. Teknoloji ve dijital ön planda olabilir. Zoom, Google tabanlı online görüşme, toplantı, konferans ve kongreler belirli bir süre belirli formatta görüşmeler için devam edebilir.

İyi senaryodan devam edecek olursak.. Haziran ayı başına kadar vaka sayısı yok denecek kadar azalıp, sonrasında aşı veya tedavi süreci bulunursa. Havaların ısınmasıyla birlikte deniz-kum-güneş tatili ve yurt içi seyahatler başlayacak. İnsanlar temizlik başta olmak üzere hijyene önem verecek. Mümkün olduğu kadar kalabalık içerisinde olmayacak. Maske, Kolonya, kolonyalı mendil, dezenfekte üniteleri, hijyen temelli bir takım önlemler hayatımızın bir parçası olmaya devam edecek. Açık büfelerde çok daha az çeşit belki birçok şey kişiye özel servis halini alacak. Daha küçük etkinlik ve toplantılar kısa bir zaman zoom vb. online tabanlı görüşme platformları üzerinden gerçekleşecek.

Orta vadede Eylül ayı ve sonrası ülkemizde ve Dünya’dan gelecek iyi haberlerle seyahat etme ve organizasyonda bir araya gelme motivasyonu artacak. İnsanlar seyahat ve tatillerinin dışında organizasyonlarına da devam edecek. 2020 yılı sonuna kadar gerçekleşecek etkinliklerde kişi sayısına oranla daha büyük daha geniş toplantı salonu, otel, restaurant ve kullanım alanları talep edilecek. Uçak, transfer ve otellerde sosyal mesafe önlem ve tedbirleriyle birlikte Hijyen, temizlik uygulama ve etkenleri ön planda tutulacak..  

MICE demek sadece büyük bir salon içerisinde buluşmak ve toplantı yapmak demek değil.

Kurum içi kurum dışı aile üyelerinin bir araya geldiği bir nevi ‘’ bayram buluşması ‘’ niteliğinde olan etkinlik ve organizasyonlardır. Bu etkinlik ve organizasyonlarda dokunmak, dokunulmak, hissetmek, deneyimlemek, öğrenmek, yaşamak vardır. Kısacası tüm duyu organları ön plandadır. Bunu salt teknoloji ve online üzerinden yapmak neredeyse imkansızdır.

Bu organizasyonlarda bilimsellik vardır. Yeni vakalar tartışılır.

Strateji ve yol haritaları konuşulur. Şirketin, kurum ve kuruluşların gelecekleri, yeni ürünleri, mevcut durumları vb. masaya yatırılır. Detaylıca aksiyon planları ve geçmiş – gelecek konuşulur. Tüm bunlar yapılırken bunları sosyal etkinlikler, sanatçılı veya orkestralı galalardan, takım aktivitelerinden, sosyal programlardan bağımsız düşünmek mümkün değildir.

Toplantı, eğitim, seminer, bayi toplantısı, yurt içi ve yurt dışı teşvik ve motivasyon amaçlı geziler, kongre, gala, festival, spor organizasyonu, fuar ve etkinlikleri üstte belirtmiş olduğum etkilerden arındırarak teknoloji üzerinde yapmak ne şimdi ne gelecekte mümkün değildir.

Yani işin özünde MICE demek dokunmak ve dokunulmak demek.. KISACASI biz hep olacağız. Ya daha güçlü (alacağımız destek ve teşvikler olursa) veya rakiplerimize (farklı ülkeler) oranla daha güçsüz..

 

Ayakta kalabilirsek nice organizasyonlarda görüşmek üzere..